O frumoasă poveste digitală ajunsă la final

Digital Public Educational Resources for Special Educational Needs students” sau “Resurse Educaționale Deschise pentru elevii cu Cerințe Educative Speciale” este un proiect Erasmus+ KA220-SCH-parteneriat de colaborare în educația școlară promovat cu acronimul “Digital PER_SEN” și având nr. de referință: 2021-1-RO01-KA220-SCH-000024559.

Parteneriatul, implementat în perioada noiembrie 2021 – octombrie 2023 include 8 școli și organizații: 6 școli speciale și integratoare și 2 asociații profesionale cu competențe în IT și educație:

  • Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea – România (școală specială) – coordonatorul parteneriatului
  • Zespol SzkolnoRewalidacyjny Szkola Zycia w Rybniku, Rybnik – Polonia (școală specială)
  • Primary School IV Murska Sobota, Murska Sobota – Slovenia (școală specială)
  • Vocational Special Education High School of Athens, Atena – Grecia (școală specială vocațională)
  • Zubeyde Hanim Ilkokulu, Istanbul – Turcia (școală integratoare)
  • Agrupamento de Escolas de Vilela, Paredes – Portugalia (școală integratoare)
  • Eurospeak Limited, Dublin – Irlanda  (organizație cu competențe în IT și educație)
  • Asociación de Graduados e Ingenieros Técnicos de Telecomunicación de Extremadura, Badajoz – Spania (organizație cu competențe în IT și educație)

Scopul proiectului a fost de a reduce efectele negative înregistrate în rândul elevilor cu CES, familiilor și profesorilor acestora ca urmare a perioadei școlii online iar obiectivele:

O1. Dezvoltarea competențelor digitale, de realizare a unor materiale digitale la 72 de profesori ai elevilor cu CES din grupul țintă: profesori de psihopedagogie specială, profesori educatori, prof. de psihopedagogi, profesori de sprijin, psihologi, ucreazae școlari, logopezi, profesori de specialități ai elevilor cu CES; specialiști în domeniul TIC din școli;

O2. Dezvoltarea competențelor digitale, de utilizare a unor instrumente și materiale digitale la 240 de profesori ai elevilor cu CES, beneficiarii direcți care au pilotat materialele digitale;

O3. Creșterea comportamentului responsabil la 800 de profesori ai elevilor cu CES privind educația online și utilizarea TIC în educație, ca urmare a accesării bibliotecii virtuale și utilizării materialelor digitale, ucreazae a ghidului de realizare și utilizare a acestora până la finalul proiectului;

O4. Creșterea comportamentului responsabil la 160 de familii ale elevilor cu CES privind educația online și utilizarea TIC în educație, ca urmare a pariticipării la grupurile de suport;

O5. Facilitarea progresului și/sau limitarea regresului la elevii cu CES după perioada de educație online datorată pandemiei prin utilizarea adecvată a unor metode și materiale digitale la:

– cel puțin 240 elevi cu CES (din învățământul special sau integrați în învățământul de ucr, cu vârste cuprinse între 6-18 ani) ca urmare a pilotării materialelor digitale;

– aproximativ 800 elevi cu CES, care vor beneficia de materialele accesate din biblioteca virtuală de către profesorii lor.

Rezultatele proiectului se adresează elevilor cu CES de vârste diferite, prin urmare grupul țintă al proiectului sunt profesorii și specialiștii care lucreaza cu aceștia.

În vederea atingerii scopului și obiectivelor și realizării rezultatelor propuse, activitățile proiectului au fost divizate în mai multe etape:

  • Etapa 1 – Organizarea unor worksopuri la nivel local și internațional unde profesorii implicați să-și poată împărtăși experiența acumulată în perioada școlii online și instrumentele utilizate pentru crearea și adaptarea materialelor digitale;

S-au organizat la nivelul proiectului 4 workshopuri internaționale:

  • “Workshopul 1 – Dezvoltarea resurselor digitale– Rybnik, Polonia în may 2022, la care au participat 24 de specialiști din cele 8 țări partenere;
  • “Workshopul 2 – Dezvoltarea resurselor digitale– Istanbul, Turcia în septembrie 2022 la care au participat 25 de specialiști din cele 8 țări partenere;
  • “Workshopul 3 – Imbunătățirea materialelor digitale– Murska Sobota, Slovenia în martie 2023 la care au participat 25 de specialiști din cele 8 țări partenere;
  • “Workshopul 4 – Proiectarea ghidului practic despre realizarea materialelor digitale– Atena, Grecia în mai 2023 la care au participat 30 de specialiști din cele 8 țări partenere.

Workshopurile internaționale au fost urmate de workshopuri locale în fiecare țară parteneră la care au participat sute de profesori și specialiști, atât din școlile partenere cât și din alte instituții. În România s-au organizat în perioada aprilie 2022-mai 2023 6 workshopuri locale:

  • “Prezentarea unor instrumente IT în vederea realizării de materiale digitale pentru elevii cu CES” – mai 2022 – 23 participanți
  • “Prezentarea unor instrumente IT în vederea realizării de materiale digitale pentru elevii cu CES” – iunie 2022 – 34 participanți
  • “Realizarea unor materiale digitale pentru elevii cu CES” – septembrie 2022 – 9 participanți
  • “Realizarea unor materiale digitale pentru elevii cu CES” – noiembrie 2022 – 37 participanți
  • “Testarea și validarea unor materiale digitale pentru elevii cu CES” – ianuarie 2023 – 31 participanți
  • “Testarea și validarea unor materiale digitale pentru elevii cu CES” – 9 mai 2023 (Ziua Europei) – 37 participanți
  • Etapa 2 – Crearea materialelor digitale pentru elevii cu CES de către grupul țintă de profesori și specialiști, care au participat la activitățile internaționale. 23 din cele 85 de materiale digitale finale au fost create de echipa din România;
  • Etapa 3 – Pilotarea materialelor digitale la clasă, introducerea unor obiective legate de acestea în PIP-uri în vederea îmbunătățirii materialelor și asigurării unor rezultate durabile pentru un grup țintă mai larg. Toți elevii și peste 50% dintre cadrele didactice ale instituției au participat la pilotarea materialelor digitale;
  • Etapa 4 – Editarea Ghidului practic, unde sunt descriși pașii de urmat pentru realizarea unui material digital, instrumente și resurse disponibile și exemple practice de materiale digitale. Varianta in limba română a ghidului a fost editată sub coordonarea coordonatorului european de proiect cu ISBN in limba română prin Editura Casei Corpului Didactic Bihor: Editura Didactica Militans;
  • Etapa 5 – Postarea variantelor finale revizuite ale materialelor digitale într-o bibliotecă virtuală publică pe site-ul proiectului și promovarea acesteia prin diferite canale: pagini de Facebook, platforme educaționale, grupuri de WhatsApp, YouTube, etc;
  • Etapa 6 – Deschiderea unui grup de discuții pentru profesioniști și părinți pentru a împărtăși idei, pentru a răspunde la întrebări și pentru a oferi suport, etc;
  • Etapa 7 – Organizarea unei Conferințe finale de diseminare

În urma implementării acestor activități rezultateleproiectului sunt:

  • Biblioteca virtuală Digital PER_SEN, disponibilă în toate limbile proiectului: Deschide aici varianta în limba română Biblioteca virtuală – Digital PER_SEN (digitalpersen-erasmus.site)
  • Ghidul practic “Cum să creezi o resursă educațională digitală?”, disponibil în toate limbile proiectului: Deschide aici varianta în limba română Practical-Guide-final_RO.pdf (digitalpersen-erasmus.site) Forumul de discuții pentru specialiști și părinți, funcționând ca un grup de suport;
  • Conferința Maraton Digital PER_SEN numită generic Conferința Internațională de Diseminare și Valorizare Erasmus+, a reunit la Oradea, în România partenerii a două proiecte Erasmus+ și întreaga comunitate profesională, unde au fost prezentate: biblioteca virtuală, ghidul și workshopuri privind utilizarea materialelor digitale în clasă. (VEZI SECȚIUNEA: CONFERINȚA  ERASMUS+ 2023 )

Diseminarea proiectului s-a realizat în diferite forme de-a lungul celor doi ani de proiect:

Materiale fizice și virtuale de diseminare

  • Pagina de facebook a proiectului: www.facebook.com/Digital Per_Sen (postări cu ocazia tuturor evenimentelor importante ale proiectului)
  • Pagina de facebook a școlii: www.facebook.com/Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea (postări cu ocazia tuturor evenimentelor importante ale proiectului)
  • Colțul proiectului (panou în holul instituției)
  • Roll-upul proiectului (prezentat la toate evenimentele proiectului)

Articole în presa locală

Articole în reviste de specialitate

Participarea la conferințe și simpozioane

  • Simpozionul Național “Educație pentru viitor” cu participare internațională, Ediția a II-a 2022 și Ediția a III-a 2023, organizate on-line  de ISJ Bihor și ISJ Arad;
  • Organizarea workshopului „Digital PER_SEN” în cadrul Conferinței Naționale a Psihologilor Școlari organizată de Univeristatea Oradea și  Asociația Națională a Psihologilor Școlari – Oradea, noiembrie 2022
  • Conferința Erasmus+“Together we are strong” organizată de CSEI “Orizont” Oradea – Oradea, noiembrie 2022
  • Conferința ANPCDEFP “Învață și dă mai departe!” – București, octombrie 2023

Prezentarea proiectului ca exemplu de bune practice

  • Sesiunea de informare a coordonatorilor pentru raportarea finală organizată de ANPCDEFP, București, septembrie 2023

Conferințe de diseminare ale proiectului

  • Conferința de lansare a proiectului, online, 3 decembrie 2021, cu ocazia Zilei Internaționale a persoanlor cu dizabilități;
  • Conferința de Diseminare și evaluare Erasmus+, 24 octombrie 2023.

Un an bogat în proiecte la Centrul Scolar de Educatie Incluziva Nr. 1 Oradea

Proiectul Erasmus+ “Digital PER_SEN”

Nici nu ne-am dat seama când proiectul “Digital PER_SEN” a intrat în al doilea an de implementare. Cei care au participat la activitățile noastre identifică proiectul prin sigla sa și prin acest acronim, dar conform formularului de aplicație vorbim despre proiectul Erasmus+ KA220-SCH-Cooperation partnership în school education “Digital Public Educational Resources for Special Educational Needs students”, finanțat de Comisia Europeană prin ANPCDEFP în perioada noiembrie 2021-octombrie 2023.

Scopul acestui proiect este de a reduce efectele negative înregistrate în rândul elevilor cu CES, familiilor și profesorilor acestora ca urmare a perioadei școlii on-line prin intermediul unui parteneriat european, între 8 școli și organizații cu competențe în IT și educație:

  • Centrul Scolar de Educatie Incluziva Nr. 1 Oradea – România (școală specială) – coordonatorul parteneriatului
  • Zespol SzkolnoRewalidacyjny Szkola Zycia w Rybniku, Rybnik – Poland Śląskie (școală specială)
  • Primary School IV Murska Sobota, Murska Sobota – Slovenia (școală specială)
  • Vocational Special Education High School of Athens, Athens – Greece (școală specială vocațională)
  • Zubeyde Hanim Ilkokulu, Istanbul – Turkey (școală integratoare)
  • Agrupamento de Escolas de Vilela, Paredes – Portugal (școală integratoare)
  • Eurospeak Limited, Dublin – Ireland  (organizație cu competențe în IT și educație)
  • Asociación de Graduados e Ingenieros Técnicos de Telecomunicación de Extremadura, Badajos – Spain  (organizație cu competențe în IT și educație)

Rezultatele proiectului , în curs de realizare, vor fi:

1. Biblioteca virtuală conținând minim 72 de materiale digitale adaptate pentru elevii cu CES, atât pentru activități fizice și on-line: scurte filmulețe, povești viruale, aplicații, PPT-uri, care să poată fi traduse în toate limbile partenere, structurată pe:

– 6 domenii de interveție: dezvoltare cognitivă; limbaj și comunicare; dezvoltare psihomotrică (motricitate fină, grosieră, formă, culoare, lateralitate, orientare spațio-temporală); stimulare senzorială; aptitudini de bază (a manca, a se imbrăca, a se spala, etc); dezvoltare socio-emoțională și

– 3 nivele de vârstă: primar (până la 10/12 ani); gimnazial (peste la 10/12 ani) și vocational.

2. Ghidul practic “Cum să creezi o resursă digitală?”

Realizarea și promovarea acestora este posibilă prin implementarea unor acțiuni bine structurate:

I. Planul internațional de activități: 4 vizite de proiect (TMP) și 4 activități de învățare (LTTa)

Pe parcursul anului 2022 cadrele didactice de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea au participat la 4 dintre aceste activități:

– La vizita de proiect din Caceres, Spania în luna martie 2022 – 2 participanți (Pantazi Teodora, Kiss Ramona);

– La activitatea de învățare: Workshop-ul international  “Dezvoltarea materialelor digitale” din Rybnik, Polonia în luna mai 2022 – 5 participanți (Pantazi Teodora, Calamar Daniela, Birău Florica, Poszet Camelia, Ficuț Silvia);

– La activitatea de învățare: Workshop-ul international  “Dezvoltarea materialelor digitale” din Istanbul,Turcia în luna septembrie 2022 – 5 participanți (Pantazi Teodora, Cardoș Alina, Bondar Ramona, Gorgan Lavinia, Ban Gabriela);

– La vizita de proiect din Dublin, Irlanda în luna octombrie 2022 – 2 participanți (Pantazi Teodora, Ilisie Carmen);

Pentru anul 2023 sunt planificate 2 vizite de proiect, în Turcia (aprilie 2023) și România (octombrie 2023) și 2 activități de învățare, în Slovenia (martie 2023) și Grecia (mai 2023).

II. Planul național de activități, implementat de către fiecare partener:

– Workshopuri locale pentru specialiștii din instituție pentru a-și dezvolta competențele IT necesare pentru a crea și adapta materialele digitale;

– Crearea materialelor digitale de către grupul țintă de specialiști și postarea acestora pe pagina web a proiectului;

– Activități de pilotare materialelor digitale la clasă de către beneficiarii direcți ai proiectului – alți profesori din școală și elevii lor;

– Workshopuri locale de adaptarea a materialelor pilotate realizate de grupul țintă, cu sprijinul beneficiarilor direcți;

– Worksopuri locale cu echipa de proiect și grupul țintă pentru a lucră împreună la ghid;

– Forumuri de discuții pentru profesori și părinți – grup de suport;

– Conferința Maraton Digital PER_SEN.

Până în acest moment, în urma participării la cele 2 workshopuri internaționale și la 4 workshopuri locale cadrele didactice din școală au realizat un număr de 16 materiale digitale, care sunt pilotate, testate la clasă de către toți profesorii interesați, respectiv în curs de adaptare și traducere în toate limbile proiectului. Toate observațiile pe parcurs se vor constitui în ghidul practic. La activitatea de învățare din Slovenia materialelle tuturor partenerilor vor fi puse împreună în biblioteca virtuală, iar la ctivitatea de învățare din Grecia, ghidul va prinde formă.

O activitate importantă de diseminare a primelor rezultate ale acestui proiect a fost workshopul “Resurse educative digitale pentru elevii cu CES” susținut de 4 cadre didactice membre în echipa de proiect (Pantazi Teodora, Ilisie Carmen, Calamar Daniela, Cardo; Alina) în cadrul Conferinței Naționale a Psihologilor Școlari, în luna noiembrie 2022 unde au fost prezentate atât materialele digitale realizate cât și modalități de realizare a acestora.

Proiectul se va finaliza cu Conferința Maraton Digital PER_SEN, planificată pentru luna octombrie 2023 cu ocazia vizitei de proiect din România, la care vor participa toți partenerii internaționali și locali, dar și reprezentanți ai comunității profesionale, interesați de acest subiect.

Acest proiect este coordonat  la nivel European de d-na prof. psihopedagog Teodora Pantazi, director la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea și membru fondator/director executiv al Asociației CES.

Teodora Pantazi (0766790055) – coordonator de proiect